O ODJELU ZA DIZAJN KERAMIKE
Početci moderne hrvatske keramike bili su vezani uz Obrtnu školu u Zagrebu (danas ŠPUD), gdje je 1884. godine otvoren Odjel za lončariju i pećariju.
Stručni učitelj Obrtne škole kipar i keramičar Hinko Juhn (1891. – 1940.) vodio je od 1921. do 1924. godine na Akademiji tečaj keramike i okupljao slikare, kipare i keramičare koji su tražili nove putove keramičkoga izraza, a to su bili: Zlatko Šulentić (1893. – 1971.), Lujo Bezeredy (1898. – 1979.), Oton Postružnik (1900. – 1978.), Mila Petričić (1908. – 1968.) i Vlasta Baranjai (1909. -1994.).
Temelje suvremenoj hrvatskoj keramici postavila je Blanka Dužanec (1908. – 89.), prva školovana keramičarka i dizajnerica industrijske keramike. Nakon diplome na Umjetničkoj akademiji u Zagrebu nastavlja studij na Akademiji lijepih umjetnosti u Varšavi 1930-ih. Povratkom u Zagreb započinje karijeru profesorice i voditeljice Keramičkog odjela na Obrtnoj školi (1933. -1963.) gdje je uz Stellu Skopal najzaslužnija za edukaciju velikog broja keramičara i stručnjaka u industrijskoj proizvodnji. Modernizira obrazovni program uvodeći nove kolegije Modeliranje i Konstruktivno crtanje uporabnih predmeta za serijsku proizvodnju s namjerom približavanja zahtjevima i mogućnostima industrije. Uz podršku Udruženja keramičkih tvornica te tvornice vatrostalnih materijala osniva Tehnološki odsjek na školi.
Stella Skopal je keramičarka i profesorica Škole primijenjene umjetnosti. Kiparski odjel Kraljevske akademije za umjetnost i obrt u Zagrebu upisuje 1924. godine, a na preporuku Ivana Meštrovića 1928. nastavlja studij keramike u Beču na Staatkunstgewerbe Schule, zatim na Kunstgewerbe Akademie, a 1933. usavršava se na privatnoj školi Herthe Bucher. Za vrijeme rata radi u tvornici keramičkih pločica Appiani u Trevisu. Direktor Gabianelli daje joj potrebnu opremu i idealne uvjete za projektiranje. Kao profesorica Škole primijenjene umjetnosti u Zagrebu radi od 1945. do 1965., uvodi lončarsko kolo i tehniku vrtnje (novost u pedagoškom radu, modernizacija obrazovnog programa). Na Svjetskoj izložbi u Parizu 1937. osvaja srebrnu medalju. U seriji proizvoda za Marasku razvija napredne forme boca od kojih se neke koriste kao prototipi za ispitivanje mogućnosti proizvodnih procesa tadašnjih industrija. Često surađuje s arhitektima na opremi interijera.
Nakon Drugog svjetskog rata djelovao je prvi naraštaj keramičara školovanih u Školi primijenjene umjetnost ili na Akademiji primijenjene umjetnosti u Zagrebu koji su radili dekorativnu keramiku i objekte nadahnute pučkom tradicijom i eksperimentirali novim tehnikama. Prvom naraštaju pripadaju: Zlata Radej (1922. – 2016.), Ivan Švertasek (1922. – 2009.), Ljerka Njerš (r. 1937), Dora Pezić-Mijatović (r. 1937.), Ana Hutinec (r. 1939.) i Vladimir Kučina (r. 1940.).
Od kasnih 1970-ih među mlađim stvarateljima posebno su se isticale Edith Merle (r. 1940.), Marina Tudjina Badurina i profesorice Odjela za dizajn keramike Ivančica Cvitić-Znidarčić (r. 1946.) te Bojana Švertasek (r. 1952.).
ODJEL ZA DIZAJN KERAMIKE DANAS
Plan i program našeg Odjela temelji se na:
- osmišljavanju i realiziranju umjetničkih i dizajnerskih projekata.
- stjecanju znanja i vještina oblikovanja i dekoriranja gline i porculana te obrade gipsa.
- razvijanju samostalnih koncepata eksperimentalno-istraživačkim pristupom.
- razvijanju senzibiliteta kreativnog likovnog izražavanja te spoznaja o utilitarnosti i estetici keramike.
Na Odjelu vlada ozračje ateljea, dolazi do interakcije između svih učenika i profesora koji su u tom trenutku na odjelu. Potičemo rad s drugima jer rad u grupi pogoduje razvijanju prijateljstva, osjećaju pripadnosti i odgovornosti prema sebi, drugim učenicima, profesorima, radnom prostoru i materijalu.
Na nastavi umjetničkih predmeta u klasi je 8-10 učenika s kojima se radi mentorski. Svakom učeniku pristupa se individualno kako bi se što više ohrabrili biti originalni i svoji.
Odjel za dizajn keramike sastoji se od četiriju specijaliziranih radionica (učionica za keramičko modeliranje i tehnologiju, učionica za projektiranje keramike, učionica za lončarsko kolo i dekoriranje i učionica za obradu sadre) u kojima učenici ostvaruju sve svoje potencijale.
Rad na Odjelu ima idealne tehničke uvjete, Odjel za dizajn keramike je opremljen vrhunskim pećima za keramiku (dvije peći Rohde, 1320 °C, jedna Tapiker 1100 °C i jedna peć za japansku raku tehniku), trenutno na svjetskom tržištu najboljim Shimpo lončarskim kolima (šest komada), kabinom za glaziranje keramike, kompresorom i pištoljem za glaziranje, prešama za glinu te ekstruderom za glinu.